«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

باران آیه‌ها

  • کد خبر: ۲۱۷۵۷۵
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
باران آیه‌ها
عکس سید حمید حسینی، عکاس جوان مشهدی قابی است ساده و متفاوت از مراسم شب قدر در حرم مطهر رضوی.

پس از ورود به عصر دیجیتال، عکاسی هم با عبور از دوره فتوشیمیایی و دوربین آنالوگ وارد عرصه نوینی از ثبت‌های بصری شد. از سویی در یک دهه گذشته تولید و همه گیری گوشی‌های مجهز هوشمند و تنوع بالای پلتفرم‌های متنوع اشتراک گذاری عکس و تصویر در قالب شبکه‌های مختلف اجتماعی باعث شد ثبت تصویر و تولید عکس روند رو به سرعت و پر تعداد به خود بگیرد.

این اتفاق و روند آن باعث تأثیرات و تغییرات مهمی در حوزه تولید تصویر و به خصوص عکاسی شد. از طرفی باعث شد تعاریف کلاسیک زیبایی شناسی دچار تغییر بشود و از سویی انبوه عکس و تعدد میلیونی و هرروزه عکس‌های تولید شده رقابت را برای دیده شدن عکس‌ها سخت‌تر کرد.  تمام این نکات به این معناست که در دنیای عکاسی، عکسی دیده می‌شود که یا موضوع منحصر به فردی را نمایش بدهد یا به موضوعی همه گیر نگاهی نو و متفاوت داشته باشد.

عکس سید حمید حسینی، عکاس جوان مشهدی قابی است ساده و متفاوت از مراسم شب قدر در حرم مطهر رضوی.

سال گذشته در یکی از شب‌های قدر، آسمان حرم مطهر شاهد نزول بارش باران بود، این رویارویی زیبا بین مردم حاضر در مراسم شب قدر و خواندن دعای جوشن کبیر و ریزش قطرات باران از دید عکاسان مغفول نماند.

عکس حسینی نمای بسته دو کتاب دعای باز را در پشت پرده‌ای از قطرات باران نشان می‌دهد. دو زن که همچنان باوجود بارش باران با استفاده از سرپناهی نایلونی به خوانش دعا ادامه می‌دهند.

عکاس آگاهانه تصویر سوژه انسانی را در قاب خود حذف کرده است، زیرا تمام مفهومی که به دنبال آن است در همین قاب بسته و دولایه دیده می‌شود. پرده شفاف قطرات باران هم زمان استعاره‌ای است از نزول رحمتی که برای این شب مهم ماه رمضان وعده داده شده است. تصویر صفحات منقش به دعا نیز کامل کننده این معناست برای استغاثه و درخواست. پس اهمیتی ندارد که چهره شخصیت‌ها دیده بشود. عکس با این ترکیب بندی جسورانه تبدیل می‌شود به چهره‌ای از شب قدر و ماه رمضان.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->